Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Józef Wilkoń: Pan od Przyrody

Index autorów > Przeczytaj o autorze

    biografia

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Józef Wilkoń


   Pan od Przyrody


Ocena użytkowników (Głosów: 6)

10 / 10

Twoja ocena to
 /10 




Jeden z najznakomitszych i najszerzej znanych w świecie polskich ilustratorów, Józef Wilkoń, urodził się 12 lutego 1930 r. w Bogucicach koło Wieliczki. Na średnim szczeblu edukacji uczęszczał do Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, dzieląc klasę z R. Cieślewiczem i F. Starowiejskim. Naukę kontynuował będąc studentem w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (pracownia prof. Adama Marczyńskiego, dymplom 1955 r.) oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego (historia sztuki, dyplom w 1954 r.).

Pawie wiersze

Następnym etapem w życiu Artysty jest przeprowadzka do Warszawy; tam, z myślą o utrzymaniu rodziny, zaczyna ilustrować książki, zakładając, że jest to tylko tymczasowe zajęcie, po którym powróci do malarstwa sztalugowego.

Autowidoki

Jego współpraca z wydawnictwami krajowymi rozpoczęła się w dwa lata po ukończeniu studiów plastycznych; od 1963 r. Mistrz tworzy również z myślą o publikacjach spoza rodzimego kraju (od Niemiec, Szwajcarii i Francji po Japonię).

Pierwszą zilustrowaną przez niego pozycją była książeczka H. Bechlerowej O kotku, który szukał czarnego mleka. „Pamiętam, chwyciłem szeroki pędzel i od jednego pociągnięcia udało mi się oddać kocią sylwetkę, jej grację oraz krok. I zrozumiałem, że znalazłem własną drogę. Swój styl”. Kolejnym przełomem była książka pisana z myślą o wykonanych wcześniej ilustracjach, sławne Pawie wiersze (1961)Tadeusza Kubiaka, które Wilkoń uważa za jedną z najważniejszych pozycji w swoim dorobku. Prawie tak samo znane i docenione zostały dwie inne: W Nieparyżu i gdzie indzie (1967) oraz Pan Tadeusz (1973). Nie ma wątpliwości, że podobnego uznania doczeka Księga Dżungli (2009) wydana przez Media Rodzinę.    


Księga Dżungli

Gdyby przedstawić rzecz w liczbach – zilustrował i stworzył szatę graficzną dla ponad stu książek polskich i około sześćdziesięciu pięciu wydanych na świecie. Poza książkami dla najmłodszych czytelników na papierze tworzy również ilustracje do czasopism, kartki pocztowe, kalendarze oraz inne formy (m.in. projekty scenografii oraz gobelinów).  

Osobnym historią w twórczości Wilkonia są rzeźby, prawie zawsze zwierząt. O ich tworzeniu Artysta opowiada w następujący sposób: „Malowałem tuszem i akwarelą, z gestu. Moją ambicją było uchwycić ruch i charakter zwierzęcia jednym pociągnięciem dużego pędzla. Teraz rolę pędzla spełniają uderzenia siekiery czy pociągnięcia elektrycznej piły – moje zwierzaki są zrobione kilkunastoma ciosami”. W ten sposób powstają „ilustracje przestrzenne”, które są samodzielnymi formami rzeźbiarskimi. Tworzą one prawdziwe bestiarium, które wędruje wzdłuż i wszerz kuli ziemskiej, ciesząc oczy kolejnych zwiedzających. Jedną z najbardziej znanych odsłon cyklu była gigantyczna „Arka Wilkonia” (Zachęta, Warszawa, 2006-2007).

Arka Wilkonia

Oglądając dwu i trójwymiarowe prace Józefa Wilkonia można śmiało stwierdzić, że bez bliskich kontaktów ze światem przyrody jego talent nie ukazałby swojej pełni. Mistrz wielokrotnie podkreśla fundamentalną rolę, jaką w jego życiu i twórczości odegrała obserwacja i zachwyt nad fauną, na którą mógł się napatrzeć od wczesnego dzieciństwa.

Na pytanie o przepis na ilustrację, Artysta odpowiada następujaco: „najpierw trzeba wiedzieć jak wygląda to wszystko, co chce się namalować: człowiek, ryba, ptak, liść czy zwierzę. Później wiedzieć jak się porusza, wszystko co biega, pełza, pływa i lata. Dla wielu jest to koniec edukacji. Niektórzy idą jednak dalej, potrafią namalować smutek i radość, strach i odwagę. Tylko nielicznym udaje się namalować sen, ciszę, a nawet zapach i smak owoców. Jeżeli się to wszystko umie, trzeba na końcu wiedzieć co robić, żeby tekst i ilustracja uzupełniały się wzajemnie, żeby w książce rosło napięcie jak w teatrze i wszystko było w swoim czasie i w dobrych proporcjach”. Gdy zaś chodzi o receptę na ciosane bestiarium: „ gdy rzeźbię w pniu, wsłuchuję się w drzewo; daję się prowadzić jego słojom, gałęziom, korze”.

Trudno zliczyć zbiorowe i indywidualne wystawy Mistrza oraz przyznane mu nagrody i wyróżnienia. By skupić się tylko na najważniejszych: pierwsza indywidualna wystawa Artysty odbyła się w 1960 r. w Galerii ZPAP w Warszawie. Ponadto spod jego pędzla wyszło logo (lokomotywa z wiersza Tuwima) polskiej sekcji ilustratorów podczas pięćdziesiątej edycji Targów Książki Dziecięcej w Bolonii, największej tego typu imprezy na świecie, w której wzięło udział tysiąc stu wydawców z sześćdziesięciu dwóch krajów. Jednym z najświeższych wyróżnień w rodzimym kraju jest nagroda ministra kultury za całokształt twórczości plastycznej, wręczona Artyście w 2005 r. Całkiem niedawno, 12 lutego 2010 r. Prezydent RP, Lech Kaczyński, odznaczył Artystę Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Wśród licznych nagródzagranicznych szczególne miejsce zajmuje Deutsche Jugendbuchpreiss (1966), japońska Owl Prize (1984), Nagroda Honorowa w konkursie na ilustrację do Don Kichota w Buenos Aires (1965), złoty medal oraz Nagroda Honorowa na BIB w Bratysławie (1969, 1973), Premio Grafico w Bolonii (1974, 1991) oraz Andersen Premio w Genewie (1998). Rząd szwedzki nominował w 2009r. Józefa Wilkonia do niezwykle prestiżowej The Astrid Lidgren Memorial Award; rokrocznie wędruje ona do osoby, bądź instytucji, która w wyjątkowy sposób rozwija, tworzy czy animuje świat dziecięcej aktywności, uczuć i wyobrażeń. Warto odnotować, że mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni zafascynowani są twórczością Mistrza tak dalece, że zamierzają postawić muzeum, które stałoby się przestrzenią stałej ekspozycji jego prac.





Dodał(a): Maria Nowakowska

Zobacz komentarze dotyczące tego autora [
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
0]

    bibliografia

Księga Dżungli, Media Rodzina, Poznań, 2009.








nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Autorzy
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos