Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Tadeusz Konwicki: Warszawiak z Wileńszczyzny

Index autorów > Przeczytaj o autorze

    biografia

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Tadeusz Konwicki


   Warszawiak z Wileńszczyzny


Ocena użytkowników (Głosów: 1)

2 / 10

Twoja ocena to
 /10 




Pisarz, scenarzysta, reżyser. Urodził się w 1926 w Nowej Wilejce na Wileńszczyźnie, chodził do Gimnazjum im. Zygmunta Augusta w Wilnie. Do kraju dzieciństwa wracał wielokrotnie w swoich utworach, traktując go jako przestrzeń dojrzewania, wtajemniczania i utraconego szczęścia. Zanim jednak napisał „cykl wileński” („Dziurę w niebie”, „Kronikę wypadków miłosnych”, „Zwierzoczłekoupiora”, „Bohinia”) przeżył wojnę, zdał konspiracyjną maturę, wziął udział w powstaniu wileńskim jako członek Ósmej Brygady AK, zaangażował się w antybolszewicką walkę partyzancką, po wojnie zaś rozpoczął studia polonistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim i Warszawskim i szybko zaangażował się w pracę w czasopiśmie „Odrodzenie”, wraz z którym przeniósł się do Warszawy w 1947 roku. Mieszka tu do dziś, a Pałac Kultury i Nauki należy do stałych elementów scenografii w jego twórczości.

Lata 40. i 50. to czas jego kolejnych debiutów: jako recenzenta literackiego i filmowego, rysownika, poety, pisarza, scenarzysty, a w końcu także reżysera filmowego. Po wojnie współtworzy grupę pryszczatych, zaangażowaną w budowę socjalistycznej ojczyzny, pisze także teksty rozliczeniowe o rzeczywistości partyzantki. W 1952 roku wstępuje do PZPR, w 1966 roku zostaje jednak wyrzucony za współudział w liście protestacyjnym do władz w związku z usunięciem z PZPR prof. Leszka Kołakowskiego. Tak zakończył się etap stopniowego dystansowania się i zrywania z PRL, który rozpoczął się dużo wcześniej, czego dowodem chociażby scenariusze filmowe zgromadzone w tomie „Ostatni dzień lata”. W tym czasie Konwicki tworzy już książki i filmy w tak charakterystycznym dla niego i dobrze rozpoznawalnym stylu: oniryczne, wizyjne, często autotematyczne. Powstaje „Sennik współczesny” i „Wniebowstąpienie”. Antyreżimowe „Mała apokalipsa” i „Kompleks polski”. Potem także „antybajki dla dorosłych i dzieci” (m.in. „Zwierzoczłekoupiór”) i teksty autobiograficzne, wywiady, łże-dzienniki. Od 1995 roku nie pisze już kolejnych książek.

W historii polskiej kinematografii zapisał się nie tylko jako recenzent, scenarzysta i reżyser, ale także jako kierownik literacki Zespołu Filmowego „Kadr”, którego członkowie stworzyli „polską szkołę filmową”. Konwicki pisał scenariusze zupełnie autorskie, adaptował na potrzeby filmu „Dziady” Mickiewicza i „Dolinę Issy” Miłosza, współpracował z Jerzym Kawalerowiczem i Andrzejem Wajdą.

Biografii Konwickiego pewnie najciekawiej jest uczyć się z jego pełnej autobiografizmu twórczości. Po rzetelne informacje należy zwrócić się do jego monografisty, prof. Tadeusz Lubelskiego albo zajrzeć na sprawdzony portal culture.pl. Przy odrobinie szczęścia można też spotkać autora „Kroniki wypadków miłosnych” w Warszawie. Podobno od wielu lat, w porze obiadowej, pisarza bywa w kawiarni mieszczącej się w podziemiach wydawnictwa "Czytelnik".


Zobacz komentarze dotyczące tego autora [
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
0]

    bibliografia

Wybrana bibliografia:

  • Rojsty, 1956
  • Przy budowie, 1950
  • Władza, 1953
  • Z oblężonego miasta, 1956
  • Dziura w niebie, 1959
  • Sennik współczesny, 1963
  • Wniebowstąpienie, 1967
  • Zwierzoczłekoupiór, 1969
  • Nic albo nic, 1971
  • Kronika wypadków miłosnych, 1974
  • Kalendarz i klepsydra, 1976
  • Kompleks polski, 1977
  • Mała Apokalipsa, 1979
  • Wschody i zachody księżyca, 1982
  • Rzeka podziemna, podziemne ptaki, 1984
  • Nowy Świat i okolice, 1986
  • Bohiń, 1987
  • Zorze wieczorne, 1991
  • Pamflet na siebie, 1995
  • Pamiętam, że było gorąco. Z Tadeuszem Konwickim rozmawiają Katarzyna Bielas i Jacek Szczerba, Kraków: Znak, 2001
  • Kalendarz i klepsydra (wersja oryginalna, nieocenzurowana), 2005
  • Wiatr i pył, "Czytelnik" 2008.

 

Filmografia

Reżyseria i scenariusz:

  • 1958 - Ostatni dzień lata (reż. wspólnie z Janem Laskowskim)

  • 1961 - Zaduszki

  • 1965 - Abitur nowela w filmie Augenblick des Friedens (Matura / czas pokoju)

  • 1965 - Salto

  • 1972 - Jak daleko stąd, jak blisko

  • 1982 - Dolina Issy (na podstawie powieści Czesława Miłosza)

  • 1989 - Opowieść o "Dziadach" Adama Mickiewicza. Lawa (na podstawie dramatu Adama Mickiewicza)


Scenariusz:

  • 1954 - Kariera (reż. Jan Koecher)

  • 1956 - Zimowy zmierzch (reż. Stanisław Lenartowicz)

  • 1960 - Matka Joanna od Aniołów (reż. Jerzy Kawalerowicz). Scenariusz wspólnie z Kawalerowiczem na podstawie opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza.

  • 1965 - Faraon (reż. Jerzy Kawalerowicz). Scenariusz wspólnie z Kawalerowiczem na podstawie powieści Bolesława Prusa.

  • 1967 - Jowita (reż. Janusz Morgenstern). Scenariusz na podstawie opowiadania Stanisława Dygata Disneyland.

  • 1982 - Austeria (reż. Jerzy Kawalerowicz). Scenariusz z Kawalerowiczem i Julianem Stryjkowskim na podstawie powieści Stryjkowskiego.

  • 1985 - Kronika wypadków miłosnych (reż. Andrzej Wajda). Scenariusz na podstawie własnej powieści.







nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Autorzy
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos