Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Gaston Leroux, Upiór Opery: Nowa "Piękna i Bestia"


Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Index książek > Przeczytaj o książce

Upiór Opery


    info

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Autor:
   Gaston Leroux
Wydawnictwo:
   Książnica
ISBN:
   83-7132-761-7
Rok wydania:
   2005
Liczba stron:
   213
Cena:
   13 zł
Kategoria:
   Horror

Ocena recenzenta:

8 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 29)

9 / 10



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Nowa "Piękna i Bestia"


Gdyby spróbować znaleźć pierwowzór wszystkich filmów, musicali, sztuk teatralnych i operowych, w których występuje Upiór Opery, poszukać źródła postaci tak głęboko zapisanej w świadomości ludzi, naszym oczom ukazałaby się niewielka, niepozorna książka autorstwa Gastona Leroux. Dzieło trochę już zapomniane i przygniecione wszystkimi produkcjami, które na nim wyrosły. To bardzo niedobrze, bo taka podróż do źródeł to nie tylko ciekawostka z serii "jak to się zaczęło", lecz także odkrycie, które może nas przenieść znacznie głębiej w zakamarki paryskiej opery niż jakikolwiek film.

Gaston Leroux zawsze chciał zostać powieściopisarzem. Był świetnym reporterem i adwokatem, lecz ani na łamach gazety, ani w sali sądowej nie wskazane było wymyślać tajemnic, lecz je wyjaśniać. Swoje upodobanie grozy mógł wykorzystać dopiero jako pisarz.
W "Upiorze Opery" autor, będąc jednocześnie narratorem, zdaje nam relację ze swojego śledztwa dotyczącego Upiora straszącego w paryskiej Operze Garnier. Kim był? Leroux próbuje odpowiedzieć na to trudne pytanie.

Ten wieczór w Operze był zapewne jeszcze długo wspominany w całym Paryżu. Na gali pożegnalnej dla ustępujących właśnie dyrektorów wystąpiła śpiewaczka Krystyna Daae i olśniła swym głosem wszystkich obecnych. Dla jednej z osób na widowni było to jednak znacznie ważniejsze wydarzenie, wtedy bowiem wicehrabia Raoul de Chagny zapłonął gorącym uczuciem do pięknej Krystyny. I być może byłaby to wcale szczęśliwa historia miłości tej pary, gdyby nie jeszcze jedna postać, która nie gości na teatralnych deskach, lecz mieszka głęboko pod nimi . Upiór Opery również tego wieczoru był obecny na sali i z niemniejszym uczuciem słuchał śpiewu Krystyny Daae. Ale sza! To ma pozostać tajemnicą...

To właśnie oczami młodego Raoula poznajemy tajemnice Opery. Nie tylko jego, ale i nas Upiór zwodzi i wprowadza w błąd, razem z nim gonimy Krystynę Daae, wyciągając z niej najbardziej skrywane sekrety. Czym bardziej zagłębimy się w książkę tym więcej wiemy o Upiorze i jego miłości. Tylko, że to nie Upiór kocha, lecz człowiek, który z ludzkich cech ma dla nas tylko imię - Eryk.

Eryk to podczłowiek i jednocześnie nadczłowiek, geniusz zamknięty w potworze. Straszliwie oszpecony miał w sobie wielką wrażliwość, z którą skrył się piwnicach Opery. Tam, z nienawiścią do ludzi przeżywał własną samotność i pewnie dożyłby tak swoich dni gdyby nie Krystyna Daae. Jej dusza wydała mu się podobna do jego, tyle że zamknięta w pięknym ciele. Tak jak nieszczęsny Eryk, Krystyna chciała zaznać szczęścia i zapomnieć o bólu, spowodowanym stratą ojca. Niestety, śpiewaczka przy Eryku czuła tylko ogromną litość i strach. Zresztą właśnie ona cierpiała najbardziej, będąc w punkcie zderzenia dwóch wielkich miłości, sama była powodem cierpienia innych.

I tak cała trójka miota się, każdy w swoim obłędzie mieszanki miłości i bólu. Wszystko dzieje się oczywiście w Operze, której przestrzeń autor oddaje wręcz genialnie, od najciemniejszych zakamarków, przez bogate sale, na przestronnych sklepieniach kończąc.
Język Leroux jest bardzo obrazowy, to niemal gotowy scenariusz dla sztuki lub filmu. Samych bohaterów również poznajemy głównie przez ich zachowanie i dialogi. Niektórym ten trochę filmowy styl autora może przeszkadzać. Z drugiej strony język pisarza bardzo łatwo przemawia do wyobraźni i niemal natychmiast w głowie czytelnika ukazuje się Opera i jej bohaterowie. Czy jakiś film może dorównać tym obrazom?

"Upiora Opery" można czytać różnie. Może to być horror lub kryminał z mrożącymi krew w żyłach scenami i potworem w roli głównej. Ale może to być też dramat, opowiadający historię nie potwora, lecz człowieka, którego odrzucił znienawidzony świat i odepchnęła ukochana kobieta. Geniusza, któremu w życiu pozostała jedynie muzyka, tak jak on przepełniona bólem. Niezależnie od tego, jak kto będzie czytał tę książkę, gorąco ją polecam.


Autor: Mateusz Płatos   Data: 13.12.05



Zobacz komentarze do tej książki [
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
0]

    autor

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Gaston Leroux

Twórca upiora


Był dziennikarzem i krytykiem teatralnym z wykształceniem prawniczym, jednak zrealizował się dopiero jako pisarz grozy. Sławę przyniosła mu książka "Upiór Opery" ("The Phantom of the Opera"), którą zapisał się historii literatury.



nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos