Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Corrado Augias, Amedeo Modigliani. Skrzydlaty wędrowiec: Ciążące skrzydła talentu


Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Index książek > Przeczytaj o książce

Amedeo Modigliani. Skrzydlaty wędrowiec


    info

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Autor:
   Corrado Augias
Wydawnictwo:
   Twój Styl
ISBN:
   83-7163-547-8
Rok wydania:
   2006
Liczba stron:
   480
Cena:
   35 zł
Kategoria:
   Biografia

Ocena recenzenta:

9 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 2)

10 / 10



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Ciążące skrzydła talentu


Niezwykle wrażliwy romantyk, utalentowany artysta, który jednak został doceniony dopiero po śmierci. Jak przebiegało krótkie, aczkolwiek barwne i burzliwe życie Włocha żydowskiego pochodzenia? O jego przepełnionej bólem i cierpieniem egzystencji, licznych romansach, znajomościach w paryskim środowisku artystycznym i przede wszystkim twórczości, pisze Corrado Augias w biografii "Amedeo Modigliani. Skrzydlaty wędrowiec".

Amedeo urodził się w Livorno w 1884r. Zamiłowanie do malarstwa zrodziło się w nim dość późno, bo dopiero w wieku 14 lat. Zachorował wówczas na tyfus - podczas majaczeń w gorączce, wyraził pragnienie studiowania malarstwa. Po powrocie do zdrowia zaczął pobierać lekcje u mistrza Micheliego. Dwa lata później dopadła go gruźlica (uwarunkowania genetyczne), wyjechał wtedy z matką do Neapolu, a następnie na wyspę Capri, miejsc znanych ze słonecznego klimatu i świeżego powietrza. Dzięki temu podleczył się, choć problemy zdrowotne będzie miał z krótszymi lub dłuższymi przerwami do końca swych dni.

Na początku 1906r. Amedeo przybył do Paryża. Życie w stolicy nie jest łatwe, zwłaszcza jeśli samemu się je utrudnia. Namawiany przez przyjaciół i znajomych, aby odstąpił od swoich przekonań i zaczął malować martwą naturę lub pejzaże, czyli najchętniej kupowane obrazy, nie dał się przekonać tłumacząc, że żeby pracować musi mieć przed sobą człowieka.


Mimo niepowodzeń na paryskim rynku sztuki Modigliani wciąż malował tylko akty i portrety. Z upływem lat były to obrazy coraz lepsze. Corrado Augias zauważa, że ewolucja jego stylu przejawia się głównie w coraz bardziej precyzyjnym ukazywaniu psychiki portretowanej osoby, natomiast w aktach istotną cechą jest równowaga w kształtach i falista linia konturów kobiecego ciała.


W połowie 1916r. Modigliani poznaje Leopolda Zborowskiego - polskiego poetę i marszanda, który proponuje mu dobre warunki - starając się nie tylko znaleźć nabywców na obrazy, ale też wypłacając stałą pensję dzienną w wysokości 20 franków. Leopold - człowiek spokojny, unikający alkoholu, skromnie, ale zarazem elegancko ubrany, po drugiej stronie Amedeo - niezwykle wybuchowy, ekstrawagancki, uzależniony od alkoholu, zażywający narkotyki. Co połączyło tych dwóch, tak różnych od siebie mężczyzn? Autor biografii uważa, że mogli zrozumieć się tylko na jednej płaszczyźnie - nieprzeciętnym zamiłowaniu do piękna i sztuki.

Zborowski opiekował się Modiglianim na ile tylko mógł - opłacał mieszkanie, zaopatrywał w farby i płótna. Wierzył w jego talent i w to, że kiedyś jego inwestycje w tego niesfornego, ale zdolnego malarza zwrócą się z nawiązką. Jak wielce wyrozumiały był Zborowski w stosunku do Modiglianiego, najlepiej pokazuje sytuacja, gdy Amedeo nie stawił się na umówioną sesję z modelką. Polak udał się wtedy do mieszkania Włocha, który głodny leżał na łóżku i wpatrywał się w sufit. Po pewnym czasie odezwał się, mówiąc, iż nie ma już farb olejnych, które poprzedniego dnia dostał od Leopolda. Po prostu sprzedał je, żeby kupić wino. Zborowski nie rozzłościł się, co więcej - zaprosił do siebie, przygotował posiłek i podarował nowy zestaw farb.

W 1917r. Modigliani poznał 19-letnią studentkę sztuki i malarstwa, Jeanne Hebuterne. Amedeo namalował ponad dwadzieścia portretów Jeanne - przedstawił ją na wiele sposobów, w różnych pozach i strojach. Ze wszystkich kobiet, z którymi dłużej lub krócej miał kontakt, które były jego modelkami (i niejednokrotnie kochankami), tylko jej nie chciał namalować nagiej. Wyrażał się tym wielki szacunek do kobiety, którą dażył głębokim uczuciem. Odkąd ją poznał, wydatnie wzrosła wydajność pracy malarza, który przekazywał Zborowskiemu kilka płócien miesięcznie.

Autor biografii opisuje kulturalną stolicę Europy, jak można by określić to miasto, realia w niej panujące, szczególnie dwie dzielnice - Montparnasse i Montmartre. Scharakteryzowanych zostało mnóstwo osób, z którymi włoski artysta zetknął się na paryskim szlaku - m.in. Ortiz de Zarate, Maurice Utrillo, Max Jacob, Chaim Soutine, Paul Alexandre czy Pablo Picasso. W książce znajduje się ponad trzydzieści fotografii, przedstawiających przyjaciół Amedea, jego kobiety z okresu paryskiego, a także lata dzieciństwa - można zobaczyć rodzinny dom w Livorno, rodziców, czy zdjęcie małego Amedeo z kolegami w szkole.

Skąd wzięło się określenie "skrzydlaty wędrowiec"? Otóż jednym z ulubionych wierszy malarza był "Albatros" Charlesa Baudelaire'a. Amedeo utożsamiał się z bohaterem tego utworu, uważając, że jest obdarzony ciążącymi skrzydłami talentu, które utrudniają mu rozwinięcie się w ówczesnych realiach. W gruncie rzeczy "Albatros" to dla Modiglianiego swoista ucieczka od rzeczywistości, pozwalająca marzyć i fantazjować.

Amedeo zmarł w styczniu 1920r. na gruźlicze zapalenie opon mózgowych. Jeanne, będąca w ósmym miesiącu ciąży na wieść o śmierci męża, popełniła samobójstwo, skacząc z okna. Jeszcze kilka dni przed śmiercią włoskiego artysty każdy z jego obrazów był warty ok. 100 franków, a już kilka dni po pogrzebie kosztowały nawet dziesięć razy więcej. Teraz dopiero malarz miał stać się doceniony, dopiero teraz było możliwe zorganizowanie indywidualnej wystawy jego dzieł w największych galeriach. Szkoda tylko, że artysta nie mógł się tym już cieszyć...


Autor: Ludwik Mańczak   Data: 15.11.2006



Zobacz komentarze do tej książki [
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
0]

    autor

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Corrado Augias

Włoski twórca bestsellerów


Urodził się w 1935r. w Rzymie. Był korespondentem z Nowego Jorku do włoskich tygodników "Espresso" i "Panorama" oraz dziennika "La Repubblica". W 1987 prowadził na kanale telewizji publicznej RaiTre program "Telefono Giallo" ("Żółty telefon") i w latach od 1991 do 1993 cieszącą się dużym sukcesem transmisję kulturalną "Babele". W 1994 został wybrany na posła do Parlamentu Europejskiego jako niezależny przedstawiciel z list politycznej partii PDS.



nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos