Index książek > Przeczytaj o książce

Kultura karaoke


    info
Autor:
   Dubravka Ugresic
Wydawnictwo:
   ha!art
ISBN:
   978-83-64057-14-4
Rok wydania:
   2013
Liczba stron:
   104
Cena:
   23 zł
Kategoria:
   Inne

Ocena recenzenta:

10 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 0)

Brak



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Tutaj liczę się ja!


Wartość danej kultury trudno określić. Podlega ona ciągłym zmianom, miesza się z elementami innych kultur. Dochodzi w niej do podziałów. My ją tworzymy, ale także ona tworzy nas. Kultura jest odbiciem kondycji ludzkiej i czasów, w których żyjemy. Badając ją zaglądamy w nasze umysły. Do pewnego stopnia możemy nawet przewidzieć przyszłość. Jednak co zrobić jeżeli zaczyna ona ubożeć? Czy definicja człowieka również ulega przekształceniu? Dubravka Ugrešić postanowiła to zbadać i udowodnić nam, że obecnie żyjemy w świecie, w którym dominuje kultura karaoke. Jakie ma to dla nas znaczenie? Jak się okazuje, bardzo istotne.

 

Esej Ugrešić jest krótki. Cała książeczka liczy raptem sto stron. Jednak niech nikt nie wyciąga pochopnych wniosków, ponieważ ta publikacja ma potężną moc. Autorka stara się stworzyć szkic człowieka naszych czasów - nowoczesnego, zanurzonego w świecie bez granic, oferującym wszystko, czego się zapragnie. Trafnie porównuje tę kulturę do karaoke: Była to zabawa polegająca na głuchym darciu się zespołowym, głuchym w tym sensie, że nikt nikogo nie słuchał (s. 5). W tym zdaniu tkwi kwintesencja współczesnej kultury, w której liczy się indywidualizm – jednostka pragnie coś znaczyć, zostać zauważona w gąszczu innych jej podobnych. Liczy się naśladownictwo osób uważanych powszechnie za autorytet, jednostki wybitne, dostrzeżone. Zabawne jest jednak to, że karaoke stanowi złudny obraz szacunku jakim darzymy wykonawcę, którego piosenkę śpiewamy. W rzeczywistości, gdy próbujemy naśladować tego artystę, przyczyniamy się do dewaluacji jego poziomu prestiżu. Innymi słowy, próbując wybić się ponad próg przeciętności, dyskredytujemy obiekt mający nam w tym pomóc. Dlatego w tym wypadku ogromne znaczenie ma anonimowość. Próbując zaśpiewać jakąś piosenkę pozostajemy bezimienni, więc jej nowe wykonanie pod względem artystycznym i ideowym pozostaje puste i mało istotne. Służy nam tylko w konkretnej chwili, więc nie bierze się pod uwagę większego sensu odtwarzanej przez nas treści. Prowadzi to do tego, że wartość naszego "tworu pseudoartystycznego" jest znikoma, bądź żadna. Śpiewając karaoke staramy się spełnić tylko pewne marzenia i sprostać oczekiwaniom grup społecznych, do których należymy. Podejmujemy próbę zakamuflowania swojej osoby i kreowania jej sztucznego wyobrażenia w celu usatysfakcjonowania innych i wpasowania się do przyjętych schematów. Tym samym tłumimy własne "ja" i "przywdziewamy" iluzję.

 

Konfrontując zaprezentowaną przez Ugrešić definicję karaoke z cywilizacją konsumpcjonizmu uzyskamy niezwykle wyrazisty obraz naszych czasów, w których coraz częściej preferujemy symulację. Obecna kultura jest apoteozą sztuczności i iluzji, apogeum tandety. Anonimowy charakter reprodukowanej przez nas treści (przeważnie gorszej jakości) powoduje, że treść właściwa, ta wartościowa, zaczyna być wypierana: (...) przemysł rozrywkowy żywi się recyklingiem (s. 31). Autorka również zauważa, że dzisiaj praktycznie wszystko, co można określić mianem folkloru ma podkreślać odrębność, niezależność i elitaryzm. Zwraca także uwagę, iż jest to całkowite przeciwieństwo zasady, jaką próbował wpoić nam komunizm. W dzisiejszych czasach istotne jest tylko to, czy należysz do kultury. Już nieważne do jakiej. Grunt żeby "istnieć".

 

Kultura karaoke to świetny esej, będący nietuzinkową analizą współczesności. Dubravka Ugrešić niezwykle sprawnie kłuje w najczulsze miejsca, jednocześnie wyzbywając się jakiejkolwiek słownej agresji lub przepychanki. Dla niej karaoke stanowi przykład transformacji kultury i próbę zmiany rzeczywistości, do której przynależymy. Autorka podaje wiele przykładów zarówno z historii, jak i czasów ówczesnych. Odnosi się do licznych aspektów naszego życie codziennego. Nawiązuje do świata wirtualnego (Second Life), współczesnej popkultury, mediów (internet), sztuki (wystawy) oraz literatury (fan fiction, cell-novels). W końcu określa rolę odbiorcy, konsumenta – osoby dyktującej warunki. Oto mała książeczka skrywająca ogromną dawkę "niespodziewanej" wiedzy. Żal nie sięgnąć.



Autor: Kamil Nowak   Data: 03.03.2014



Zobacz komentarze do tej książki [0]

    autor
Dubravka Ugresic

Jugosłowiańska postmodernistka


Dubravka Ugresic - ur. w 1949 roku w Zagrzebiu (dziś Chorwacja, wtedy Jugosławia). Profesor literatury rosyjskiej, krytyk kultury, pisarka, eseistka, publicystka, tłumaczka (tłumaczyła m.in. Borysa Pasternaka i Daniila Charmsa), autorka scenariuszy filmowych. Jak sama pisze - pół żartem, pół serio wspominając narodowe stereotypy i mierząc się z lokalnymi, etnicznymi uprzedzeniami - dorastała w otoczeniu zaludnionym przez interesujące stworzenia: Bułgarzy byli "czarni", Cyganie kradli małe dzieci, Włosi jedli żywe koty, a Czarnogórzanie nie byli ludźmi, lecz żółwiami.



nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos