Index książek > Przeczytaj o książce

Pełnia architektury


    info
Autor:
   Walter Gropius
Wydawnictwo:
   Karakter
ISBN:
   978-83-62376-53-7
Rok wydania:
   2014
Liczba stron:
   256
Cena:
   45 zł
Kategoria:
   Inne

Ocena recenzenta:

9 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 0)

Brak



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Odnajdując harmonię


Architekturę kształtowaliśmy od zawsze. Począwszy od najprostszych budowli, kończywszy na manhatańskich drapaczach chmur. Mijały lata, zmieniali się ludzie, a wraz z nimi style. Jednych fascynowała klasyka, innych całkowicie pochłaniała nowoczesna monumentalność - symbol ludzkiego triumfy nad naturą i grawitacją. Niestety indywidualizm i brak jasnych celów spowodowały, że w architekturze zapanował chaos, który zresztą towarzyszy nam po dziś dzień. Potrzebne było lekarstwo. Walter Gropius znalazł receptę na nasze bolączki. Ten wizjoner jeszcze przed rozpoczęciem swojej kariery dostrzegł brak koherentności w otaczającym go, zurbanizowanym świecie. Poszukiwał on człowieka i pomysłu na jego zorganizowanie. I tak narodził się Bauhaus.

 

Walter Gropius był świadom faktu, że ten wielki architektoniczny patchwork wymagał uporządkowania. Nie należy jednak mylić tego z ujednoliceniem, które całkowicie przeczy założeniom Bauhausu. Główny cel stanowiło odnalezienie harmonii. Architekt twierdził, że (…) indywidualna różnorodność i wspólny wszystkim mianownik [s.17] to dwa aspekty, które należało połączyć ze sobą, aby uzyskać równowagę, a jednocześnie uniknąć powielania. Priorytetem było również określenie roli jaką architektura ma odgrywać. Powinna się ona odnosić do nas samych, do naszego codziennego życia, funkcjonowania oraz potrzeb biologicznych, ekonomicznych, społecznych i psychologicznych. Dzięki takim informacjom mogła się ona rozwijać i dostosowywać do zmian. Powyższe wytyczne obowiązują do dzisiaj, jednak często się je zaniedbuje lub, z przyczyn ekonomicznych, świadomie ignoruje. Dlatego niezbędna jest edukacja. Gropius nie chce, aby architekci ograniczali się do wyuczonych formułek i pomysłów, ale żeby wykazywali się własną inwencją i poszukiwali nowych środków w celu uzyskania harmonii przy jednoczesnym zachowaniu piękna, które tkwi w urbanizacyjnej heterogeniczności.

 

Głównym celem Bauhausu jest tworzenie sztuki architektonicznej, która byłaby powszechna i jednocześnie nawiązywałaby do samego człowieka, jego potrzeb (także tych, których jeszcze nie jest świadomy) i pragnień. Obszar zurbanizowany miałby przypominać organizm składający się z wielu różnych, połączonych i współpracujących ze sobą w sposób nieprzerwany narządów. Mimo że narządy te charakteryzowałyby się niejednorodną budową, nadal zachowana byłaby między nimi równowaga. Tym samym założenia Gropiusa wyraźnie odrzucają mechanizację. Już w XIX wieku powszechność maszyn i dominacja produkcji na szeroką skalę (ujednolicenie) zagrażały architekturze oraz samej kulturze. Dlatego w Bauhausie szczególny nacisk kładzie się na rzemiosło. Rękodzieło okazuje się ważniejsze i lepsze niż przemysłowa produkcja. Dlatego jako główne narzędzie potrzebny jest człowiek, który byłby w stanie nie tylko wytwarzać coś przy użyciu maszyn, ale także projektować to i odpowiednio dostosowywać do potrzeb innych. Podczas kształcenia przyszłego architekta nieodzowne jest doskonalenie konkretnych umiejętności. Świadomie rozwija się u studenta wybrane zdolności (nie we wszystkim musi być przecież bardzo dobry), aby później potrafił się on wykazać na danym polu. Ucznia należy zachęcać do twórczego i niezależnego myślenia, a jego emocje i oznaki niezależności, zamiast tłumić - doceniać i wykorzystywać w procesie kształcenia. Trzeba dodać, iż oprócz teorii, relewantna jest także wiedza praktyczna. Najlepiej, aby w procesie nauczania wiedza książkowa oraz ćwiczenia w terenie były zapewnione w sposób paralelny. Ostatecznie, kluczem do sukcesu jest współpraca. Niezależność jest jak najbardziej godna pochwały, ale w przypadku architektury prowadzi ona do dezorganizacji. Praca w zespole pozwala dostrzec i przeanalizować znacznie więcej aspektów, niż projektowanie w pojedynkę, a oprócz tego stanowi swego rodzaju hamulce dla szkodliwej ekstrawagancji.

 

Pełnia architektury jest książką, w której autor porusza problem pogodzenia przeszłości z przyszłością (budować nowocześnie, czy pozostać przy klasycznym stylu?) oraz zaleca połączenie i odnalezienie pewnej stabilności pomiędzy tymi dwoma światami. Gropius zaznacza również, że budowę należy dostosować do potrzeb danych grup społecznych i ich oczekiwań względem funkcjonalności. Pisze jak wznosić konstrukcje ekonomicznie, ładnie i zdrowo zarówno w odniesieniu do jednostki, jak i całego społeczeństwa. Podkreśla także, że umysł człowieka nie preferuje stagnacji, gdyż ta powoduje znudzenie i rezygnację. Jeżeli coś robi na nas wrażenie, to nie jest to spowodowane tym, że dana budowla ma przypisaną właśnie taką funkcję. Doznania pochodzą od nas samych, nie z obiektu. Liczy się sposób postrzegania przez nas rzeczywistości. Tym samym architektura odzwierciedla nas samych, nasze umysły. Dlatego istotne jest, abyśmy wiedzieli jak budować i wspólnie docenili pełnię architektury - jej piękno i użyteczność. Walter Gropius znalazł odpowiednie narzędzia, aby to osiągnąć. Czas, abyś i Ty ich użył.



Autor: Kamil Nowak   Data: 15.08.2014



Zobacz komentarze do tej książki [0]

    autor
Walter Gropius

Założyciel Bauhausu


Walter Gropius urodził się w Berlinie w 1883 roku. Jeden z najwybitniejszych architektów XX wieku. Założyciel i współtwórca koncepcji programowej Bauhausu. Studiował architekturę w Monachium i Berlinie. Nieliczne z najwcześniej przez niego zaprojektowanych budynków nadal istnieją, m.in. spichlerz w Jankowie oraz willa w Drawsku Pomorskim. Najistotniejszy wpływ na jego rozwój miała rozpoczęta w 1907 roku praktyka w pracowni architektonicznej Petera Behrensa, gdzie prócz niego pracowali m.in Le Corbusier oraz Ludwig Mies van der Rohe. Jeszcze przed I Wojną Światową zaprojektował (wraz z Adolfem Meyerem) dwa ikoniczne budynki wczesnego okresu modernizmu: fabrykę Faguswerk (1911) oraz budynek administracyjny wystawy Werkbundu (1914).




nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos