Index książek > Przeczytaj o książce

Sherlock Holmes t. 3: Powrót Sherlocka Holmesa. Pożegnalny ukłon. Archiwum Sherlocka Holmesa


    info
Autor:
   Arthur Conan Doyle
Wydawnictwo:
   Zysk i s-ka
ISBN:
   978-83-7785-575-1
Rok wydania:
   2014
Liczba stron:
   896
Cena:
   45 zł
Kategoria:
   Inne

Ocena recenzenta:

7 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 0)

Brak



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

„Baśniowe królestwo opowieści”


Arthur Conan Doyle poświęcił sześć lat na tworzenie opowieści o Sherlocku Holmesie – bodaj najsłynniejszym literackim detektywie na świecie – od 1887 do 1893 roku. I już chciał zakończyć swoje literackie zmagania z Holmesem, by rozwijać swoje zdolności pisarskie i kreacyjne na innych płaszczyznach i w innych przestrzeniach literatury, ale czytelnicy protestowali na tyle skutecznie, że Doyle skapitulował – wskrzesił detektywa.

 

W trzecim tomie polskiej wersji zebranych historii Sherlocka Holmesa otrzymujemy trzy ostatnie zbiory opowieści: „Powrót Sherlocka Holmesa”, „Pożegnalny ukłon” oraz „Archiwum Sherlocka Holmesa”, poprzedzone przedmową Arthura Conana Doyla, który dokonuje drobnego podsumowania literackiego życia detektywa, zwłaszcza jego osiągnięć. Rewizja holmesowej działalności staje się pretekstem do wskazania na konieczność pożegnania przez czytelników postaci Holmesa. Autor pozostawia odbiorców w „baśniowym królestwie opowieści”, zaznaczając, że więcej „odnalezionych” przygód detektywa się nie pojawi, to definitywny koniec.

 

Pierwszy zbiór, „Powrót Sherlocka Holmesa” (oryginalny tytuł to „Return of Sherlock Holmes”), składa się z 13 opowiadań, publikowanych najpierw w dwóch angielskich czasopismach w latach 1903-1904, a później, w 1905 roku, w formie książkowej. W historii inaugurującej zbiór – „Pusty dom” – opisany został powrót detektywa; doktor Watson z zaskoczeniem i wielką radością odkrywa, że Holmes przeżył walkę z profesorem Moriartym (opisaną w opowiadaniu „Ostatnia zagadka”). „Pożegnalny ukłon” (w polskiej wersji językowej także jako „Jego ostatni ukłon”, oryginalnie „His last bow”) z 1917 roku zawiera osiem opowieści. Co ciekawe, w utworze „Plany »Bruce-Partington«” pojawia się brat Sherlocka – Mycroft. Zbiór zamyka historia rozgrywająca się podczas wojny, gdy Holmes przeszedł na emeryturę. 12 opowiadań znalazło się w „Archiwum Sherlocka Holmesa” (w zależności od przekładu można spotkać się z tytułami: „Księga przypadków Sherlocka Holmesa”, „Kroniki Sherlocka Holmesa”, „Sprawy Sherlocka Holmesa”; w oryginale „The case-book of Sherlock Holmes”) opublikowanym w 1927 roku.

 

Kolejne historie potwierdzają tezę Holmesa, że „nigdy nie należy tracić z oczu alternatywnych rozwiązań” [„Czart”, s. 184], bowiem „to horrendalny błąd budować teorie, zanim pozna się fakty” [„Druga plama”, s. 360], a „czasami najpoważniejsze kwestie wiążą się z pozornymi drobiazgami” [Człowiek, który się skrada”, s. 792]. Czytelnik dowiaduje się więcej o samym Holmesie – zwłaszcza o jego uzależnieniu od środków narkotycznych („Brakujące skrzydło”), stanie umysłu („Mój umysł podobny jest do maszyny, która sama siebie pożera, gdy nie ma do wykonania pracy dla niej odpowiedniej” [„Wisteria Lodge”, s. 384] czy potrzebie bycia chwalonym („Sześciu Napoleonów”), a także opinii na temat spisywanych przez Watsona spraw („Abbey Grange”). Zresztą motywy pisania o pisaniu (w tym problemów narracyjnych) oraz recepcji spisanych przygód będą pojawiać się sporadycznie w różnych opowiadaniach. W dodatku w nielicznych opowieściach sam Sherlock Holmes przyjmie rolę narratora („Żołnierz z widmową twarzą” czy „Lwia grzywa”), ubolewając jednocześnie, że to nie Watson spisuje historię.

 

Nie zabranie również wzmianek o Watsonie – między innymi o jego ślubie czy o roli doktora w prowadzonych przez Holmesa śledztwach. Watson bowiem to nie tylko kronikarz, dobrze przygotowany pomocnik podczas niebezpiecznych, ryzykownych wypraw, ale przede wszystkim ktoś, kto nieświadomie pozwala detektywowi odrzucić błędne kierunki, obnażyć mylny tok rozumowania („Zniknięcie lady Frances Carfax”), podjąć odpowiednie tropy i przetestować szybkość swoich zdolności układania faktów („Człowiek, który się skrada”). Innymi słowy, Watson staje się swego rodzaju rozmówcą-cieniem, od którego nie wymaga się przeprowadzania rozumowania (dedukcji czy indukcji), wręcz przeciwnie – jego rolą jest wysłuchać, bowiem dopiero wypowiedziane słowa odsłaniają trafność sądów.

 

W przygodach Sherlocka Holmesa dominuje miłość. To z miłości, dla niej i w jej imię bohaterowie popełniają mniejsze bądź większe przestępstwa. Co istotne, miłość w opowieściach Arthura Conan Doyle’a definiowana bywa rozmaicie, autor eksploruje różne jej obszary – od wzniosłego, idealistycznego uczucia, poprzez zwykłe zadurzenie i zauroczenie, skończywszy na obsesji, perwersji, nienasyceniu tyleż duchowym, ile fizycznym. Piękne kobiety zwykle są ofiarami rozpustnych, zdeprawowanych bądź szaleńczo opętanych pragnieniem dominacji mężczyzn. Pojawiają się jednak opowieści, w których to kobiety stanowią katalizator tragicznych, makabrycznych wydarzeń (na przykład „Kartonowe pudełko”, „Most Thor” czy „Trzy poddasza”).

 

Ostatnie historie Sherlocka Holmesa, swoista spuścizna po detektywie w formie utworów, to doskonały pretekst, by kolejny raz wejść do „baśniowego królestwa”. Tym bardziej, że polska wersja językowa ozdobiona została świetnymi rysunkami Sidneya Pageta, w magiczny sposób wskrzeszającymi ducha opowieści.



Autor: Luiza Stachura   Data: 15.05.2015



Zobacz komentarze do tej książki [0]

    autor
Arthur Conan Doyle

Spirytysta


Sir Arthur Ignatius Conan Doyle (ur. 22 maja 1859 w Edynburgu, zm. 7 lipca 1930 w Crowborough) – szkocki pisarz, wolnomularz, spirytysta, czołowy przedstawiciel nurtu powieści detektywistycznych, w których głównym bohaterem jest Sherlock Holmes.




nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos