Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Tadeusz Boruta, O malowaniu duszy i ciała: Obraz człowieka w sztuce dawniej i dziś


Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Index książek > Przeczytaj o książce

O malowaniu duszy i ciała


    info

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Autor:
   Tadeusz Boruta
Wydawnictwo:
   Jedność
ISBN:
   83-7442-470-2
Rok wydania:
   2006
Liczba stron:
   270
Cena:
   60 zł
Kategoria:
   Sztuka

Ocena recenzenta:

8 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 5)

8 / 10



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Obraz człowieka w sztuce dawniej i dziś


Książka krakowskiego artysty malarza i teoretyka sztuki - Tadeusza Boruty pt. "O malowaniu duszy i ciała" obejmuje szeroki wachlarz tematów związanych nie tylko z malarstwem, ale również z rzeźbiarstwem i architekturą. Autor poza rozpatrywaniem związków sztuki z religijnością, stara się odpowiadzieć na pytania o granice sztuki i zwraca uwagę na warunki, jakie winny zostać spełnione, żeby to określenie było zasadne w stosunku do danego obrazu czy obiektu.

Sposób przedstawiania ludzkiego ciała zmieniał się na przestrzeni wieków. W prawosławnych, średniowiecznych ikonach postacie są nienaturalnie wydłużone, nie ma gry świateł, tak charakterystycznej w późniejszych dziełach, gdyż wszystkie postacie są równomiernie oświetlone. Rzeczywistość jest przedstawiana w wymiarze eschatologicznym. W XVI-wiecznym manieryzmie właściwe proporcje w malowaniu ludzkiego ciała też nie są zachowane, ale artyści skupiają się bardziej na przedstawieniu duszy ludzkiej, emocji rządzących człowiekiem. Dusza stwarza wrażenie, jak gdyby chciała wyzwolić się z ograniczającego ją ciała. W tenebryzmie postacie mają już klasyczne proporcje, tutaj z kolei głównym środkiem wyrazu jest światło, a cechą charakterystyczną ciemne tła, z których wyłaniają się postacie.

PPrzez kilkaset lat toczył się spór o to, czy można w ogóle malować wizerunki Boga. Ikonoklaści, przeciwnicy obrazowania, powoływali się na Stary Testament, w którym jest wiele zakazów wykonywania wizerunków Boga i człowieka. Wszak chrześcijaństwo wyrosło z judaizmu, który kategorycznie zabraniał obrazowania postaci. W roku 787 Sobór Nicejski II zezwolił na przedstawianie w sztuce osoby Boga i może nie zakończył, ale na pewno znacznie uciszył spór między obrońcami obrazowania, a ich przeciwnikami. Postanowienia soboru nie dotyczyły jednak rzeźby, z tego względu, że kult posągów był uznawany za odstępstwo od prawdziwej wiary i łączony z religiami pogańskimi.

Na książkę składają się teksty opublikowane m.in. w "Tygodniku Powszechnym" i "Znaku" na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Tematem przewodnim większości artykułów, rozważań i referatów jest kwestia nierozerwalnego związku sztuki z chrześcijaństwem, a zwłaszcza sposoby przedstawienia ludzkiej postaci i uczuć, emocji człowieka. Kilka rozdziałów dotyczy sztuki współczesnej, znalazło się też miejsce na przemyślenia związane z kulturą niezależną lat osiemdziesiątych, której autor był aktywnym uczestnikiem. Jeden z rozdziałów poświęcony został twórczości - głównie rzeźbiarskiej - Michała Anioła. Poza tym znaleźć można wiele reprodukcji obrazów takich artystów jak chociażby Rubens, Bosch, van Dyck, Chagall, Caravaggio. Tadeusz Boruta prowadząc swoje rozważania często sięga do wypowiedzi filozofów, literatów, osób duchownych. Można znaleźć odniesienia do Heideggera, Kanta, Miłosza czy Majakowskiego, a także - wówczas jeszcze - kardynała Ratzingera i Jana Pawła II.

Dla osób interesujących się malarstwem i sztuką w ogóle, książka Tadeusza Boruty jest jak najbardziej godna polecenia. Dla malarskich laików, a także tych, którzy ze sztuką mają do czynienia od wielkiego święta pozycja może się momentami okazać dość trudna w odbiorze, o czym sam się dobitnie przekonałem. Wniosek nasuwa się następujący: żeby móc ze zrozumieniem przyswoić wszystkie informacje, przydałaby się znajomość pewnych pojęć, które niekoniecznie muszą być znane nawet całkiem przyzwoicie wykształconemu humaniście.


Autor: Ludwik Mańczak   Data: 22.06.2007



Zobacz komentarze do tej książki [
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
0]

    autor

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Tadeusz Boruta

Krakowski artysta


Tadeusz Boruta urodził się w 1957 r. w Krakowie. W latach 1979-83 studiował na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W roku 1983 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni profesorów Stanisława Rodzińskiego i Zbyluta Grzywacza. W latach 1980-84 studiował także filozofię w Papieskiej Akademii Teologicznej. Uprawia malarstwo, rysunek, rzeźbę. Prezentował obrazy na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i ponad 140 zbiorowych.



nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos