Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Maria Jagodzińska, Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania: Jak usprawnić mózg?


Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Index książek > Przeczytaj o książce

Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania


    info

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Autor:
   Maria Jagodzińska
Wydawnictwo:
   Helion
ISBN:
   978-83-246-1134-8
Rok wydania:
   2008
Liczba stron:
   616
Cena:
   0 zł
Kategoria:
   Popularno-naukowe

Ocena recenzenta:

10 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 3)

7 / 10



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Jak usprawnić mózg?


Pamięć gromadzi wiedzę o świecie i umiejętności nabywane w ciągu życia. Nadaje ciągłość i spójność ludzkiej egzystencji, pozwala łączyć teraźniejszość z przeszłością. Przechowuje indywidualne doświadczenia każdego człowieka, jest takim swoistym archiwum wspomnień. Ten fascynujący obszar psychologii poddała dogłębnej analizie Maria Jagodzińska w podręczniku akademickim pt. "Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania". A jest ona doskonałym znawcą tematu, o czym najlepiej świadczy staż pracy naukowej - ponad 40 lat.

Książka składa się z trzech części. W pierwszej przedstawione zostały podstawy teoretyczne, historia badań oraz sposoby pomiarów pamięci (testy: reprodukcji, rozpoznawania, pamięci prospektywnej, pośrednie). Część druga jest dużo bardziej rozbudowana, znajdują się w niej m.in. podstawowe dane o strukturach anatomicznych mózgu, znaczenie neuronów w procesach przewodzenia informacji, zostały tutaj też opisane systemy pamięci krótko- i długotrwałej. Niezmiernie ciekawy jest rozdział poświęcony zapominaniu - jak to się dzieje, że niektóre informacje zostają utracone, choć przez dłuższy czas były utrwalone, zakodowane w pamięci. Ostatnich 120 stron dotyczy pamięci w różnych etapach życia człowieka. Sporo informacji dotyczy wspomnień i możliwości ich rekonstruowania, starzenia się pamięci oraz różnego rodzaju zaburzeń w jej funkcjonowaniu, a w końcowym okresie życia - chorób z nią związanych.

W połowie lat 80-tych, jeden z naukowców przeprowadził badania wśród osób, które uczyły się wiele lat wcześniej języka obcego (konkretnie hiszpańskiego). Okazało się, że najszybciej zapomina się w pierwszych latach po zakończeniu nauki, później tempo zapominania staje się wolniejsze. Istotnym czynnikiem jest bez wątpienia długość uczenia się. Ci, którzy mieli hiszpański tylko przez jeden semestr, w ciągu 3-5 lat zapomnieli niemal całe słownictwo. Natomiast ci, którzy uczyli się przez pięć semestrów, po upływie 25 lat pamiętali jeszcze ponad 50% słów.
Jakie czynniki mają wpływ na trwałość przechowywania informacji w pamięci? Żadnej wielkiej filozofii tutaj nie ma - przede wszystkim liczy się systematyczność przyswajania danego materiału. Ważne jest również nastawienie na czas zapamiętania. Zbigniew Zapasiewicz przez kilka lat grał w pewnej sztuce teatralnej, którą wystawiono w sumie około stu razy. Gdy została zdjęta, a po prau tygodniach awaryjnie trzeba było ją zagrać jeszcze jeden raz okazało się, że kilku aktorów zaczęło mylić kwestie, które przecież jeszcze niedawno mieli opanowane doskonale.

W jednym z rozdziałów dowiadujemy się, że znaczne osłabienie pamięci następuje zwykle po 60. roku życia, skutkiem nieodwracalnych zmian w mózgu. Pocieszające jednak jest to, że pogorszenie dotyczy tylko niektórych aspektów pamięci, poza tym w każdym wieku stosując odpowiednie ćwiczenia można skutecznie ją usprawniać.

Celem autorki podręcznika było przedstawienie obecnego stanu wiedzy psychologii pamięci w ogólnym zarysie oraz aktualnych kierunków badań. Moim zdaniem cel został osiągnięty. Trzeba wiedzieć, że ludzka pamięć kryje w sobie jeszcze wiele tajemnic, a większość teorii opiera się na mniej lub bardziej wiarygodnych hipotezach.

Książka posiada bardzo bogatą bibliografię, która zawiera grubo ponad pięćset pozycji. Wśród nich mnóstwo jest tytułów anglojęzycznych (niewielki procent książek zagranicznych autorów zostało przetłumaczonych na nasz ojczysty język). Podejrzewam, że większość tytułów jest niedostępnych, być może w swoich zbiorach posiadają je tylko wybrane biblioteki uniwersyteckie. Tym bardziej książka autorstwa Marii Jagodzińskiej winna być cenna dla polskiego czytelnika zainteresowanego tematyką psychologii pamięci.


Autor: Ludwik Mańczak   Data: 31.05.2008



Zobacz komentarze do tej książki [
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
0]

    autor

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Maria Jagodzińska

Pani profesor od pamięci



Maria Jagodzińska (ur. 1942) - profesor Uniwersytetu Warszawskiego (na tejże uczelni zdobyła magisterium w 1966r., doktorat 1975r., habilitację 1990r.), przez wiele lat kierowała Katedrą Psychologii Uczenia się i Pamięci na Wydziale Psychologii i prowadziła wykłady z tego przedmiotu. Uczestniczyła w międzynarodowych seminariach i konferencjach naukowych zorganizowanych na kilku europejskich uniwersytetach.



nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos