Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego: Jedna z najsławniejszych książek wśród filmowców


Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Index książek > Przeczytaj o książce

5 tajników warsztatu filmowego


    info

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Autor:
   Joseph V. Mascelli
Wydawnictwo:
   Wydawnictwo Wojciech Marzec
ISBN:
   978-83-922604-6-2
Rok wydania:
   2007
Liczba stron:
   380
Cena:
   49 zł
Kategoria:
   Inne

Ocena recenzenta:

8 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 1)

10 / 10



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Jedna z najsławniejszych książek wśród filmowców


Jeśli dany film okaże się sukcesem, największe pochwały zbierają oczywiście aktorzy, w następnej kolejności reżyser i scenarzysta, czasami laury otrzymuje twórca ścieżki dźwiękowej. Rzadko wymienia się operatorów i montażystów, a tak naprawdę to również od nich w nie mniejszym stopniu zależy, czy produkcja będzie udana. Joseph V. Mascelii w książce "5 tajników warsztatu filmowego", po którą to pozycję chętnie sięgają filmowcy z całego świata, skupił się na szczegółowym opisaniu pracy kamerzystów.

Kąt widzenia kamery to zagadnienie, od którego Joseph Mascelli zaczyna swą podróż w świat filmu. Scenariusz nie powinien zawierać informacji na ten temat - decyzję co do kątów podejmuje reżyser, ewentualnie, gdy nie czuje się w tym elemencie pewny, zostawia tę kwestię doświadczonym operatorom. To dzięki umiejętnościom, wyczuciu, intuicji i wyobraźni tych panów, widz może znaleźć się w każdym miejscu akcji - obserwować krajobrazy z lotu ptaka, ale również przyglądać się jakiemuś przedmiotowi z najbliższej odległości.
W głównej mierze od ciągłości wizualnej uzależniony jest efekt końcowy danej produkcji. Elementy wizji i fonii muszą być ze sobą zintegrowane, wzajemnie się uzupełniając. Zanim owa ciągłość zostanie zrealizowana w praktyce, wcześniej trzeba zapisać ją na papierze. Scenopis powinien zawierać wszystkie ujęcia składające się na film, a najlepiej, żeby sceny były rozpisane w drobiazgowy sposób, co pozwoli uniknąć błędów podczas kręcenia. Istotna jest tutaj płynność, widza wówczas nic nie rozprasza i może skupić się tylko i wyłącznie na fabule. Żeby zachować ciągłość wizualną trzeba mieć spore doświadczenie - rozpoznawać różnice między akcją kontrolowaną i niekontrolowaną, wyznaczać oś akcji, kontrolować czas i przestrzeń, wiedzieć kiedy filmować z jednej bądź kilku kamer itp.
Bardzo ważną pracę przed powstaniem filmu wykonują montażyści. Mascelli porównuje montaż filmowy do diamentów, z których dopiero po obróbce powstaje piękny bursztyn - "zarówno diament, jak i film zyskują na tym, co się odrzuca". Najkrócej mówiąc, zadaniem montażysty jest więc wybranie najlepszych ujęć, wyeliminowanie nudnych, nic nie wnoszących fragmentów akcji i stworzenie obrazu stanowiącego narracyjną całość. Ten rozdział autor poleca nie tyle montażystom, co wszystkim innym osobom pracującym przy filmie, szczególnie ekipie technicznej z operatorami na czele.
Bardzo istotnym elementm sztuki filmowej są zbliżenia, umożliwiające dokładne obejrzenie wybranych fragmentów akcji, przez co niejednokrotnie dodają jej dramaturgii. Należy stosować je z umiarem, tylko w odpowiednich momentach. Wśród nich najpopularniejsze są: półzbliżenia "przez ramię", kiedy obraz kamery jest skierowany na osobę znajdującą się na drugim planie, zbliżenia twarzy, mocne zbliżenia (od podbródka do czoła). Joseph Mascelli zauważa, że zbliżenia, w których aktor spogląda bezpośrednio w obiektyw są rzadko stosowane w filmach fabularnych o poważnej tematyce. Są to tzw. ujęcia subiektywne (w reportażach, spotach reklamowych, filmach edukacyjnych). Oprócz nich występują obiektywne - kamera posiada neutralny punkt widzenia oraz ujęcia POV, w których widz ogląda akcję oczami bohatera, co sprawia, że bardziej się z nim identyfikuje.
Zasady kompozycji kadru są najbardziej elastyczne spośród wszystkich reguł panujących w filmie. Autor zaznacza, że najpierw trzeba je poznać, żeby zrozumieć, dlaczego można od nich odstąpić. Niekiedy celowo robi się złe zdjęcia, np. rozchwiane, chaotycznie skomponowane obrazy pogłębiają wartość psychologiczną produkcji opowiadającej o życiu w slumsach. Ale na ogół dobra kompozycja kadru charakteryzuje się takim uporządkowaniem elementów obrazu, żeby powstała harmonijna całość. Główne zadanie kompozycji kadru polega na tym, aby poruszyć widza, wywołać w nim emocje.

Książka "5 tajników warsztatu filmowego" została napisana przystępnym językiem, toteż nawet laik, który nigdy nie miał kamery w ręku, bez problemu zrozumie przedstawione zagadnienia. Bardzo pomocne są w tym fotografie, w liczbie blisko dwustu, które ukazują wybrane kadry pochodzące z kilku filmów. Choć pozycja ta jest zupełnie słusznie hołubiona, należy pamiętać, że powstała ponad 40 lat temu, a sam jej autor zmarł przed ćwierćwieczem. W tym czasie doszło do ogromnego rozwoju w dziedzinie kinematografii. Tak więc po przeczytaniu książki Mascelliego trzeba mieć świadomość, że wie się o produkcji filmowej ledwie podstawy.


Autor: Ludwik Mańczak   Data: 11.11.2008



Zobacz komentarze do tej książki [
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
0]

    autor

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Joseph V. Mascelli

Wszechstronny operator


Joseph V. Mascelli (1917-1981) rozpoczął karierę operatora filmowego w czasie II wojny światowej, kręcąc filmy na potrzeby armii amerykańskiej. Po wojnie zdobywał doświadczenie jako operator filmów fabularnych i dokumentalnych, pracował również w telewizji, gdzie brał udział w tworzeniu seriali, reklam, kronik filmowych. Nadto publikował artykuły w magazynach fotograficznych, był redaktorem American Cinematographer Manual. Wykładał na temat sztuki operatorskiej na Uniwersytecie Loyola w Los Angeles. Napisał tylko jedną książkę (w 1965r.), ale stała się ona prawdziwym hitem i do dziś jest uważana za klasyczny podręcznik rzemiosła operatorskiego.



nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos