Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
George Forty, Ilustrowana encyklopedia czołgów całego świata: Rewolucyjna i rewelacyjna broń


Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Index książek > Przeczytaj o książce

Ilustrowana encyklopedia czołgów całego świata


    info

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Autor:
   George Forty
Wydawnictwo:
   Bellona
ISBN:
   978-83-11-10922-3
Rok wydania:
   2008
Liczba stron:
   256
Cena:
   70 zł
Kategoria:
   Inne

Ocena recenzenta:

8 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 6)

7 / 10



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Rewolucyjna i rewelacyjna broń


Pierwsze czołgi, zbudowane w 1916r. były jeszcze dość prymitywne, ale ich rozwój następował bardzo szybko. W ciągu zaledwie ćwierćwiecza poszczególne mocarstwa miały już swoje potężne, sprawdzone, niemalże niezawodne maszyny do zabijania. W czasie II wojny światowej na frontach liczyły się przede wszystkim amerykańskie Shermany, radzieckie T-34, niemieckie Panzery oraz uznawane za najlepsze czołgi tego okresu - Tigery. George Forty, który przed laty był oficerem brytyjskich wojsk pancernych, opisał w swojej publikacji ponad dwieście czołgów. Na polski rynek tę niecodzienną pozycję albumową wprowadziło Wydawnictwo BELLONA.

Zanim autor "Ilustrowanej encyklopedii czołgów całego świata" skupił się na scharakteryzowaniu poszczególnych typów oraz rodzajów tej rewolucyjnej i rewelacyjnej zarazem broni, zwięźle przedstawił jakie znacznie odgrywały czołgi w największych konfliktach na świecie, a także jak w międzyczasie następowała ich ewolucja. Obie wojny (1914-18, 1939-45), Korea, Wietnam, starcia izraelsko-arabskie i działania zbrojne w Iraku to zagadnienia, którym autor poświęcił najwięcej uwagi.

Jednym z najliczniejszych modeli w II wojnie światowej był M4Sherman. W ciągu trzech lat (1941-44) z taśmy produkcyjnej wyszło prawie 50tys. egzemplarzy. Do służby po raz pierwszy został włączony w październiku 1942, stanowiąc uzbrojenie Brytyjczyków w Afryce Północnej (Amerykanie zaczęli go wykorzystywać nieco później w Tunezji). W sumie utworzono sześć podstawowych wersji tego czołgu, który był przeznaczony do różnych zadań specjalnych np. jako miotacz ognia, wóz ratowniczo-ewakuacyjny, czy też szturmowy most samobieżny. Jego wszechstronność została doceniona, po wojnie używany był przez długie lata w wielu państwach. Izraelczycy przedłużali żywotność tych pojazdów, wymieniając silniki i opancerzenie. Jeśli chodzi o Tigery, wyprodukowano ich stosunkowo niewiele (ok.1,5tys.). Należały one do czołgów ciężkich (masa 57 ton), wyposażone w potężną armatę kalibru 88mm, dzięki czemu pociski trafiały do celu z odległości nawet 2 kilometrów. Trzeba jednak zauważyć, że model ten miał również słabe punkty, jak choćby małą prędkość obrotu wieży. Sowiecki czołg średni T-34, który powstał na bazie modelu T-32, był jedną z najlepszych maszyn w II wojnie światowej, niektórzy twierdzą, że to ten pojazd przyczynił się najbardziej do pokonania faszystów. Pozbawiony niepotrzebnych dodatków, prosty, ale dobrze opancerzony, wręcz idealnie nadawał się do masowej produkcji. Poza czołgami amerykańskimi, angielskimi, niemieckimi i radzieckimi, znaleźć można tutaj modele francuskie, szwedzkie, japońskie, a także czeskie, węgierskie. Trafił się również polski czołg lekki 7TP (oparty na angielskim Vickers E).

Druga część publikacji dotyczy nowoczesnych czołgów, produkowanych od roku 1945 do dzisiaj. Dawniej dominowało w tej dziedzinie zaledwie kilka państw, czasy współczesne wyglądają nieco inaczej. Chorwacki podstawowy czołg bojowy Degman - wzorowany na jugosłowiańskim M-84A, który z kolei pochodzi od rosyjskiego T-72. Włoski Ariete, zbudowany przez konsorcjum Iveco Fiat i Oto Melara. Indyjski Arjun, który zaprojektowano w drugiej połowie lat 70-tych, choć w stadium prototypowym pojawił się dopiero po mniej więcej dekadzie. Brazylijczycy otrzymali od Amerykanów czołgi lekkie M41, po modernizacji kilku elementów, m.in. silnika, układu chłodzenia i urządzeń celowniczych, weszły do uzbrojenie brazylijskiej armii (jako Bernardini M41). Rumuni w swoich zakładach w Braszowie zaczęli w latach 80-tych produkować czołgi, które były kopiami rosyjskich modeli. Przykładowo jedyną istotną różnią pomiędzy T-55 i rumuńskim TR-85 było sześć par kół jezdnych tego drugiego (rosyjski miał pięć). Prawdziwymi mistrzami w modernizacji i ulepszeniach nie są jednak ani Chorwaci, ani Brazylijczycy, ani też Rumuni, lecz Izraelczycy. Tak zmyślnie przerobili Shermany czy Centruiony, że czołgi arabskich przeciwników, z którymi Żydzi w ciągu półwiecza niejednokrotnie walczyli, nie miały najmniejszych szans na choćby wyrównaną walkę. Obecnie Izrael to ścisła światowa czołówka jeśli chodzi o liczebność i wyposażenie wojsk pancernych. Merkava jest podstawowym czołgiem bojowym tego państwa. Ostatnia wersja, już bodajże czwarta, to w pełni profesjonalny pojazd, w którym zostały poprawione niedociągnięcia i wyeliminowane usterki.

Przy każdym czołgu znajduje się tabelka, w której zamieszczone są podstawowe informacjie techniczne - masa i wymiary, uzbrojenie główne i pomocnicze, rodzaj napędu i osiągana prędkość, a także liczebność załogi i rok wprowadzenia do służby. Oczywiście nie mogło zabraknąć fotografii, które w tego typu publikacjach są równie ważne, jeśli nie ważniejsze, niż materiały tekstowe - te są tutaj niestety nieco skromne. Co do zdjęć, część z nich to fotki archiwalne - niektóre zostały wykonane nawet 70 lat temu, inne natomiast to współczesne produkcje, zrobione na poligonach bądź w militarnych muzeach.


Autor: Ludwik Mańczak   Data: 17.03.2009



Zobacz komentarze do tej książki [
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
0]

    autor

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
George Forty

Oficer wojsk pancernych, kustosz i publicysta


George Forty, odznaczony Orderem Imperium Brytyjskiego, podpułkownik brytyjskich wojsk lądowych w stanie spoczynku, jest wybitnym, znanym na całym świecie autorem kilkudziesięciu książek historycznych, specjalizującym się przede wszystkim w tematyce broni pancernej. Przez ponad 30 lat służył w Royal Tank Regiment, biorąc udział m.in. w wojnie w Korei, nad Zatoką Perską i na Borneo. W 1975r. zakończył służbę czynną, poświęcając się publicystyce. W 1981r. został dyrektorem i kustoszem Muzeum Czołgów w Bovington (hrabstwo Dorset).



nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos