Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy: Tajniki manipulacji


Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Index książek > Przeczytaj o książce

Psychologiczne mechanizmy reklamy


    info

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Autor:
   Dariusz Doliński
Wydawnictwo:
   Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
ISBN:
   978-83-7489-152-3
Rok wydania:
   2008
Liczba stron:
   320
Cena:
   39 zł
Kategoria:
   Popularno-naukowe

Ocena recenzenta:

9 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 6)

10 / 10



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Tajniki manipulacji


Reklama była znana i stosowana już w czasach antycznych, lecz nie ulega wątpliwości, że dopiero wiek XX upowszechnił ją na cały glob. Tam gdzie dociera przekaz telewizyjny, tam jest i reklama. Ale nie tylko za sprawą telewizji i innych środków masowego przekazu wdziera się ona bezpardonowo w niemal każdy zakątek świata i każdy aspekt życia. Ulice nawet niewielkich miast roją się od billboardów, skrzynki pocztowe wypełnione są rozmaitymi ulotkami, akwizytorzy już nie tylko pukają do drzwi, ale o wiele częściej oferują swoje produkty i usługi za pośrednictwem telefonu, niemiłosiernie się narzucając. Ostatnia dekada przyniosła apogeum rozwoju reklamy, przed której nachalnością naprawdę ciężko się obronić. Warto jednak próbować. Żeby pokonać przeciwnika, trzeba go najpierw dobrze poznać. Idealnym ku temu sposobem jest lektura książki Dariusza Dolińskiego pt. "Psychologiczne mechanizmy reklamy", w której profesor publikujący artykuły w prestiżowych zagranicznych czasopismach psychologicznych, rozkłada tę znienawidzoną przez część społeczeństwa formę manipulacji na czynniki pierwsze.

W swojej publikacji autor omawia elementy, które determinują skuteczność reklamy. Ich twórcy ustalają najpierw grupę docelową, czyli określoną zbiorowość, do której w głównej mierze będzie adresowany dany produkt. Innymi słowy piwo raczej nie będzie dla kobiet, a proszki do prania dla mężczyzn, podobnie jak toniki antytrądzikowe dla emerytek - co wcale nie oznacza, że nie będą one mogły ich zakupić, np. w prezencie dla swoich nastoletnich wnuczek ;). Innym determinantem skuteczności jest wielkość (w prasie) i częstotliwość pojawiania się reklamy. Sporo miejsca D.Doliński poświęcił procesom poznawczym, w tym percepcji. Skoro większość ludzi nie ogląda uważnie reklam, jak zrobić, by np. przewracając kartki w gazecie na dłużej zatrzymali wzrok na polecanym produkcie? Odrębna kwestia dotyczy zapamiętywania obrazów przez odbiorcę oraz oddziaływanie na jego wyobraźnię. Skutecznym środkiem reklamy jest język - odpowiednie budowanie zdań, używanie pewnych sprawdzonych chwytów jest znaczącym elementem, od którego wiele zależy.

Interesujący jest rozdział, w którym zostały poruszone sprawy związane z ludźmi występującymi w reklamie. Wbrew pozorom, znane twarze niekoniecznie muszą nadawać się do promowania wszystkich produktów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku angażowania pięknych kobiet lub przystojnych mężczyzn - uwaga odbiorcy koncentruje się na nich, zamiast na produkcie. Niektóre kampanie reklamowe kończyły się klapą, gdy osoba polecająca określony towar wyglądała mało wiarygodnie. Proszki do prania czy płyny do mycia naczyń - tutaj najlepiej sprawdza się pani w średnim wieku, o przeciętnej urodzie. Ot, zwyczajna, miła kobieta, która idealnie pasuje do roli gospodyni domowej. Ostatni rozdział publikacji poświęcony został specyficznym obszarom reklam - kwestiom społecznym i polityce. Wydaje się, że projekty o charakterze społecznym nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty. Apele o szkodliwości palenia, czy też niebezpieczeństwa prowadzenia samochodu po spożyciu alkoholu nie trafiają do ogółu obywateli. Niestety spora grupa osób niezbyt przejmuje się ewentualnymi konsekwencjami, co pokazują policyjne tudzież lekarskie statystyki.

Profesor Doliński ze swadą i humorem opisuje poszczególne zagadnienia, poddając je analizie pod różnymi kątami. Stara się obrazować omawiany materiał przykładami reklam znanych z telewizji i gazet. Szkoda tylko, że pomiędzy dwoma wydaniami "Psychologicznych mechanizmów..." minęło ładnych parę lat, a obecna edycja nie wygląda na bardzo zmienioną i uaktualnioną - chodzi o to, że czasem trudno sobie przypomnieć reklamy, które przytacza autor. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to pozycja jak najbardziej wartościowa, szczególnie wskazana dla studentów wszelkiego rodzaju nauk humanistycznych i miłośników psychologii społecznej. Ale nie tylko. Każdy konsument znajdzie bowiem w tej publikacji niejedną przydatną informację, która przynajmniej częściowo pomoże uodpornić się na niezwykle sprytne techniki manipulacyjne stosowane przez twórców reklam. Zwłaszcza teraz, w dobie kryzysu, zachowanie pewnego rodzaju wstrzemięźliwości i unikanie kupowania mało potrzebnych rzeczy jest nadzwyczaj pożądane.


Autor: Ludwik Mańczak   Data: 01.04.2009



Zobacz komentarze do tej książki [
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
0]

    autor

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Dariusz Doliński

Specjalista w zakresie zachowań społecznych


Dariusz Doliński - profesor, znany psycholog społeczny, wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, dziekan Wydziału Zamiejscowego we Wrocławiu. Autor siedmiu książek i ponad 150 artykułów, w tym publikowanych w najlepszych czasopismach psychologicznych (m.in. Journal of Experimental Social Psychology). Członek kilku międzynarodowych towarzystw naukowych, przewodniczący Komitetu Nauk Psychologicznych PAN, redaktor naczelny Polish Psychological Bulletin. Specjalizuje się w psychologii zachowań społecznych (mechanizmy ulegania wobec zewnętrznego nacisku i manipulacji społecznej), w psychologii emocji i motywacji oraz w zagadnieniach genezy stereotypów



nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos