Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Ewa Elżbieta Nowakowska, Merton Linneusz Artaud: Trójteatr świata


Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Index książek > Przeczytaj o książce

Merton Linneusz Artaud


    info

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Autor:
   Ewa Elżbieta Nowakowska
Wydawnictwo:
   Forma
ISBN:
   978-83-60881-81-1
Rok wydania:
   2012
Liczba stron:
   70
Cena:
   22 zł
Kategoria:
   Obyczajowe

Ocena recenzenta:

9 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 18)

10 / 10



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Trójteatr świata


(...) właśnie tak można postrzegać świat, jego sprawy, nasze w nim zdziwione, czasem zakłopotane, istnienie” - pisze Krzysztof Lisowski o książce Ewy Elżbiety Nowakowskiej „Merton Linneusz Artaud”. W tym zakłopotaniu odnajdujemy jednak piękno świata przedstawionego, jego muzykalną harmonię i usystematyzowane proporcje. Proza miesza się z teatrem i przyrodą, niczym biografie trzech tytułowych bohaterów tomiku. Pierwszoplanową postacią jest Thomas Merton – czyli brat Ludwik. To on wnosi powiew metafizyki, jakiś tajemny oddech. W nim odnajdujemy Boga, gdy odmawiamy mantrę, czy myślimy o zwiastowaniu. Okazuje się jednak, że podobne tropy znaleźć można w muzyce Haydna, czy nawet w dziele samej natury – jak w jednym z wierszy: „w łapce ptaka/ na śniegu/ spiera się z sobą/ Trójca Święta”.

Cóż bowiem łączy Thomasa Mertona, Karola Linneusza i Antonina Artauda? Pierwszy z nich przyjął chrzest w wieku 23 lat, wykładał na katolickiej uczelni, pracował w czarnym getcie Harlemu. Natchniony przez św. Jana od Krzyża wstąpił do zakonu trapistów. Zmarł 10 grudnia 1968 r. w jednym z hoteli Bangkoku porażony prądem elektrycznym podczas kąpieli. Drugi jest nazywany ojcem systematyki – zapewne dzięki stworzeniu dzieła Systema Naturae, w którym opisał podstawy stworzonego przez siebie systemu klasyfikacji organizmów. Wreszcie Antonin Artaud – twórca idei teatru okrucieństwa, w którym sztuka staje się rzeczywistością samą w sobie, Kantowskim noumenem. Tym, co łączy te trzy biografie, jest dążenie do Absolutu, takie nakręcenie pojęć, by zegar odmierzał prawdziwe chwile, by świat stał się realny. A przecież owa realność możliwa jest tylko i wyłącznie w oderwaniu od fizyczności, czy może raczej w tej fizyczności przekroczeniu. W jakiejś tajemnej podróży w krainę ducha, która rozbrzmiewa Mozartowskim Requiem i klasycystyczne symfonie Haydna. Tam, gdzie nigdy nie wygasa prenumerata poezji, w tej oddali, gdzie nad horyzontem zawisł ptasi wszechświat z wikliny, a zmartwychwstanie to układ klawiszy.

Ideą tożsamą dla wszystkich utworów ze zbioru Ewy Elżbiety Nowakowskiej są wreszcie słowa, a może same obrazy słów. To one stają się nośnikiem duchowości, to dzięki aktom ich tworzenia zyskujemy człowieczeństwo. Czytelnicy świata, przyrodnicy, czy widzowie w teatrze – czy w gruncie rzeczy nie są to te same osoby? Jak w utworze „Pustelnia. Mech”: „Pisząc, kierujemy na coś, na kogoś, mały reflektor, punktowe światełko, wydobywamy go z ciemności. (…) Ale bywa wręcz przeciwnie – wiersz to skierowanie na kogoś lub na coś wiązki mroku”. Autorka częściej posługuje się tą drugą metodą, zmusza nas do poszukiwań ukrytych sensów i znaczeń. Nie bawi się jednak z czytelnikiem w puste gry, nie czaruje go wirtuozyjnymi sztuczkami, posługuje się raczej oszczędną, by nie rzec nieśmiałą, frazą. Ewa Elżbieta Nowakowska lubi ukazywać świat w szczegółach, w drobiazgowych i precyzyjnych malowidłach. Być może to sprawia, że pokazywane fragmenty wielkiego obrazu, kawałki układanki, tak mocno uderzają, z chirurgiczną dokładnością. Warto więc na chwilę przystanąć, by w drobinie odkryć dowód na istnienie Absolutu. Jest to transcendens bardziej metafizycznej, niż teologicznej natury. Jest w nim zatem odkrywanie prawdy objawionej raczej przez kontakt ze światem, aniżeli ze źródłami pisanymi, czy kodeksami wiary. Odkrywam, czyli sam odnajduję mozaikę sensów, sam nadaję jej imię. Także w tym poszukiwaniu utraconego zachwytu zawiera się prawda o istnieniu.  



Autor: Krzysztof Maciejewski   Data: 05.02.2013



Zobacz komentarze do tej książki [
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
0]

    autor

Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /domains/papierowemysli.pl/public_html/engine/class_connect.php5 on line 12
Ewa Elżbieta Nowakowska

Poetka i tłumaczka


(ur. w Krakowie) – poetka, tłumaczka, eseistka. Nominowana do Nagrody Głównej im. J. Bierezina (1997), laureatka Konkursu im. K.K. Baczyńskiego (1998), uhonorowana przez Wisławę Szymborską drugą nagrodą w konkursie „Rynna poetycka” (2004), rekomendowana przez Adama Zagajewskiego do Nagrody Kościelskich (2006). Wydała tomy wierszy Dopiero pod pewnym kątem (1999), Nieboskłony (2003), Oko(2010) oraz zbiór opowiadań Apero na moście (FORMA 2010). Jej dorobek translatorski obejmuje trzynaście książek o różnorodnej stylistyce i tematyce – od historii sztuki do fantasy (autorstwa m.in. Thomasa Mertona i Laurence’a Freemana) oraz liczne przekłady poezji publikowane w polskich, jak również amerykańskich czasopismach i antologiach m.in. wiersze Williama Blake’a, Anne Carson i Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego. Wspólnie z Robin Davidson dokonała tłumaczenia i wyboru wierszy Ewy Lipskiej, który ukazał się w USA pod tytułem The New Century (2009).




nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos