Index książek > Przeczytaj o książce

Śpij aniele mój/Bez kolacji


    info
Autor:
   Lech Janerka
Wydawnictwo:
   Biuro Literackie
ISBN:
   978-83-63129-32-3
Rok wydania:
   2013
Liczba stron:
   60
Cena:
   29 zł
Kategoria:
   Inne

Ocena recenzenta:

5 / 10

Ocena użytkowników (Głosów: 2)

6 / 10



Twoja ocena to
 /10 

    ksiazka

Wojna z miłością w tle


Pierwszą książką wydaną w ramach serii Biura Literackiego „33. Piosenki na papierze” jest wybór trzydziestu trzech tekstów twórcy zespołu Klaus Mitffoch – Lecha Janerki. Kolejnymi książkami, które ukazały się w tej serii, są „Na skrzyżowaniu słów” Krzysztofa Grabowskiego (Grabaża) oraz „Warszafka płonie” Bartosza Waglewskiego (Fisza).

 

Selekcji tekstów Janerki dokonał Filip Zawada – również muzyk, ale także poeta, fotograf, aktor i reżyser offowych filmów. Większość piosenek – jak wieść gminna głosi – poświęcona jest miłości, zatem Zawada stwierdził, że to odpowiedni klucz do wyboru utworów. Problem pojawił się, gdy zmierzył się z tekstami Janerki. Z jego pobieżnej statystyki wynikło, że dominującym motywem w piosenkach Lecha Janerki jest… wojna, bitwa, walka. Nie chcąc rezygnować z pierwszej myśli – jako że pierwsza jest najlepsza – Zawada postanowił zachować miłość jako „klucz do nie wiadomo czego” [s.  55]. Zarówno tytuł „Śpij aniele mój/Bez kolacji”, jak i zdjęcie Janerki na czwartej stronie okładki mają – w zamierzeniu Zawady – być symboliczne. Czytelnik-słuchacz zinterpretuje i zdecyduje na własny użytek, czy tak w istocie jest.

 

Wybrane przez Filipa Zawadę teksty pochodzą w zasadzie ze wszystkich albumów wydanych przez Janerkę pod własnym nazwiskiem. Sporo w zbiorze utworów z jedynej i niezwykle wysoko cenionej płyty zespołu Klaus Mitffoch – jakby Zawada wracał do korzeni i chciał przypomnieć, nie tyle wskrzesić, ile przetransponować muzyczność Klausa Mitffocha na druk. Zamienić dźwięki na słowa, uwypuklając tym samym „semantyczną” stronę piosenki, przenosząc akcenty z brzmienia muzyczno-słownego, na brzmienie werbalne, dźwięk słowa i subtelne, niekiedy ledwo dostrzegalne lingwistyczne zabawy Janerki (ot, choćby najprostszy przykład z neologizmem „bultarga”).

 

Teksty zapisane zostały bez znaków interpunkcyjnych, pozbawione muzyki, oddają swoją surową, nieociosaną melodyjność, muzyczność, dźwięczność. Niekiedy tracą na wymowie, pozostają suchym zapisem, echem dźwięku. Czasami pozbawione podkładu muzycznego oddają znaczenie i swoją wewnętrzną muzykę – nie tylko aliteracje, echolalie czy paralelizmy. Nade wszystko jednak teksty Janerki to zapisy chwili, brutalnej rzeczywistości (stąd niemało kolokwializmów, ocierania się o wulgaryzmy), gdzie toczy się wojna, a na gruzowiskach powstaje miejsce na nowe ewolucje-rewolucje. Próba ucieczki od zniewolenia, uzyskanie niezależności, wyzwolenie – to trafniejsze klucze interpretacyjne niż miłość. Chyba że miłość do wolności. Odczytywać piosenki-utwory Janerki można albo bardzo dosłownie, trywializując przesłanie, albo sięgając po głębiej skryte pokłady znaczeń. A warto.



Autor: Luiza Stachura   Data: 10.08.2013



Zobacz komentarze do tej książki [0]

    autor
Lech Janerka

Klaus Mitffoch


Lech Andrzej Janerka (ur. 2 maja 1953 we Wrocławiu) – polski muzyk rockowy, kompozytor, basista i autor tekstów. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV.

Lech Janerka w polskiej muzyce rockowej pojawił się pod koniec lat 70. Wraz z żoną – Bożeną Janerką – występował wtedy na festiwalach piosenki studenckiej. W 1979 założył zespół Klaus Mitffoch. W składzie z Janerką zespół nagrał jedną płytę ("Klaus Mitffoch"), która przez wielu uznana została za jedną z najistotniejszych w historii polskiej muzyki rockowej. Po odejściu z zespołu Janerka zaczął nagrywać pod swoim nazwiskiem.




nick
 
haslo   
nowe konto     

Wyszukiwarka Top 20 Ksišżki
 
ˆ 2005-2015 Papierowe Myśli Design&engine Mateusz Płatos